Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Savon Sanomat: S-kortin ostodata paljastaa kahden kolmesta valitsevan kaupassa punaista lihaa

Kaksi kolmesta S-ryhmän asiakkaasta valitsee kaupan lihahyllystä punaista lihaa, ilmenee Helsingin ja Tampereen yliopistojen yhteisestä tutkimuksesta. Tutkimuksesta kertoi Savon Sanomat.

Yliopistojen tutkimusryhmä seuloi yhteensä 130 miljoonaa ostotapahtumaa lähes 50 000 kotitaloudelta ajanjaksolta, joka ulottui vuoden 2016 syyskuulta vuoden 2018 joulukuuhun. Mukana olivat taloudet, jotka olivat antaneet luvan tietojensa käsittelyyn.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmin mukaan pääosin kalaa ja kasviproteiineja käyttävien kotitalouksien osuus jäi alle kymmeneen prosenttiin.

Professorien tutkimusryhmä kartoitti ihmisten proteiinilähteitä ja totesi, että punaista lihaa suosivat ostivat todennäköisesti ajoittain siipikarjaa. Kasviproteiinia suosivat taas valitsivat vaihtoehdoksi useimmin kalan.

Fogelholmin mukaan tie lihasta kasvisruokavalioon näyttää tulosten perusteella kulkevan portaittain. Siirtyminen lihasta kasviksiin ei tapahdu hetkessä.

Tutkimuksessa selvitettiin myös kortinomistajien motiiveja ja asenteita esimerkiksi lihankäytön vähentämiseen. Postinumeroiden kautta voitiin myös selvittää alueellisia eroja. Nämä selittyvät enimmäkseen koulutustason ja ikärakenteen kautta.

– Suomessa alueelliset erot ovat pienempiä kuin muissa maissa, esimerkiksi Yhdysvalloissa tai Afrikan maissa, joissa on aivan hirvittäviä eroja maaseudun ja kaupungin välillä, Fogelholm kertoi.

Datan perusteella voi Fogelholmin mukaan tarkastella, miten esimerkiksi sokerivero tai alkoholiveron muutos vaikuttaisi eri ihmisryhmiin.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.