Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Novaja Gazetan uudisversio lakkautettu, kertoo Roskomnadzorin sulkeneen – ”Kuolimme lapsenkengissä, eivät myönnä sensuuria”

Venäläinen valvontaviranomainen Roskomnadzor esti nyt Novaja Gazetan uuden ”Mutta”-version, lehti kertoo Telegramissa.

Varsinainen Novaja Gazeta joutui lopettamaan toimintansa Venäjällä maaliskuussa Roskomnadzorin kahden varoituksen jälkeen.

Reilu viikko sitten lehti avasi uuden ”Mutta”-nimisen verkkotarinaversion. Se julkaisi myös yhden painetun lehden.

 – Sivusto kuoli lapsenkengissä. Kestimme seitsemän päivää ja yhdeksän tuntia, se kertoi sunnuntaina Telegramissa.

Lehden toimituskunnasta osa, kuten päätoimittaja, Nobel-palkittu Dmitri Muratov, ovat joutuneet muuttamaan ulkomaille. Moskovaan jääneet toimittajat perustivat kuitenkin uuden lehden, jonka se kertoo valtakunnansyyttäjänviraston määränneen pikavauhdilla lakkautettavaksi.

Toimituksen mukaan valtakunnansyyttäjänvirasto vaati Rozkomnadzoria estämään kerralla koko julkaisun verkkosivut, ei yksittäisiä julkaisuja.

Lehti kertoo Telegramissa, että sai lauantai-iltana kirjeen, jossa kuuli sulkemisesta. Kahden tunnin kuluttua siitä sulkeminen alkoi. Sunnuntaiaamuna sivusto toimi vielä osin.

Lehden mukaan valtakunnansyyttäjänvirasto vetosi sulkupäätöksellään mustamaalaukseen, muttei kertonut mistä tämä ”tarkalleen ottaen johtui ja mitkä materiaalit eston aiheuttivat”.

Toimituskunnan mukaan kyseessä on sensuuri.

– Ne, jotka päättävät estää jonkun toisen luovuuden, eivät uskalla kirjoittaa totuutta: sensuuri kieltää sen, toimituskunta moittii Telegramissa.

Novaja Gazetan "Mutta"-version sulkemisesta kertoi myös esimerkiksi venäläinen talouslehti Kommersant.