Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

IL: Venäjälle tilattuja autoja on valtavasti jumissa Euroopan satamissa – yksi syy estää myynnin länsiasiakkaille

Valtava määrä Venäjälle menossa olleita länsiautoja makaa keskieurooppalaisissa satamissa ja muissa autoterminaaleissa päästömääräysten takia, kertoo Iltalehti.

Mercedes-Benzin viestinnästä Suomessa vastaava Pekka Koski kertoo lehdelle, että Venäjän markkinoille lähtökohtaisesti tarkoitettuja autoja ei voida rekisteröidä Euroopassa, koska ne eivät täytä EU:n päästömääräyksiä.

Kosken mukaan Venäjällä noudatettiin EU:n lainsäädäntöjä väljempiä päästömääräyksiä, eikä autojen konvertointi vastaamaan EU:n alueelle rekisteröitäviä autoja ole mahdollista.

Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan takia EU kielsi maaliskuussa yli 50 000 euron arvoisten henkilöautojen viennin maahan. Hintarajan takia pakotteet ovat koskeneet pääasiassa luksusautoja.

Wall Street Journalin mukaan jo huhtikuun lopussa 8 0000 venäläisten tilaamaa luksusautoa oli jumissa Belgiassa Zeebruggen satamassa pakotteiden takia. Joukossa oli ainakin Mercedeksen, Lexuksen ja Cadillacin uutuusmalleja.

Nyt autoja on kertynyt Euroopan satamiin jo puolen vuoden ajan.

Iltalehden mukaan päästömääräykset ovat tärkein syy sille, että autoja ei voi myydä länsimaisille ostajille. Autojen kasaantumiseen terminaaleihin voi vaikuttaa marginaalisesti myös se, että Venäjälle tarkoitettujen autojen panssarilaseille ja muille erikoisvarusteluille ei ole kysyntää länsimarkkinoilla.

Moni autovalmistaja lopetti viennin Venäjälle jo ennen EU-pakotteita. Iltalehden mukaan esimerkiksi Mercedes-Benz on ollut tarkka siitä, ettei Venäjälle ole viety yhtään uutta autoa helmikuun lopun jälkeen.

Koski kertoo lehdelle, että kaikki Mercedes-Benz-autojen ja varaosien vienti pysäytettiin heti sodan alettua. Myös kokoonpanotuotanto Venäjällä pysäytettiin muutama päivä sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan

Koski vahvistaa Iltalehdelle tiedon, että eurooppalaisilla terminaaleissa on tällä hetkellä jumissa paljon autoja, myös Mersuja. Tarkempia tietoja hän ei anna.

Iltalehden saaman vinkin mukaan myös BMW olisi joutunut varastoimaan Venäjälle tilattuja autoja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa valmistettavaa X5-katumaasturia on laivattu suuria määriä Eurooppaan, mutta Venäjälle myydyt autot ovat jämähtäneet terminaaleihin.

BMW:n Suomen-viestinnästä kerrotaan Iltalehdelle ainoastaan se, että merkin autoja ei myydä eikä viedä tällä hetkellä lainkaan Venäjälle.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.