Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Stora Enso myi Saksassa sijaitsevan Maxaun paperitehtaan – ostaja on päivittäistavarakonserni Schwarz, kaupan arvo noin 210 miljoonaa euroa

Stora Enso kertoo allekirjoittaneensa sopimuksen Saksassa sijaitsevan Maxaun paperitehtaan myynnistä. Ostaja on päivittäistavarakonserni Schwarz. Schwarzin suunnitelmana on jatkaa paperintuotantoa tehtaalla.

Kaupan arvo on noin 210 miljoonaa euroa. Stora Enso kirjaa noin 50 miljoonan euron kertaluonteisen myyntivoiton.

Maxaun tehtaan myynti on osa aikaisemmin ilmoitettua suunnitelmaa myydä neljä Stora Enson viidestä paperitehtaasta. Yhtiön strategiana on keskittyä pakkauksiin, rakennusratkaisuihin ja biomateriaali-innovaatioihin.

– Jatkamme myyntiprosessia vielä kolmen muun – Nymöllan, Hylten ja Anjalan – paperitehtaan osalta, kertoo Stora Enson talousjohtaja Seppo Parvi tiedotteessa.

Stora Enson viides paperitehdas on Belgiassa sijaitseva Langerbrugge. Langerbruggen tehtaalla on käynnissä kannattavuusselvitys toisen paperilinjan mahdollisesta muuntamisesta aaltopahvin pintakartongin valmistukseen.

Maxaun tehtaan myynti vähentää Stora Enson vuotuista paperikapasiteettia 530 000 tonnilla. Viime vuoden lukujen perusteella myynnin odotetaan supistavan yhtiön vuotuista liikevaihtoa noin 250 miljoonalla eurolla.

Schwarz tuottaa elintarvikkeita ja materiaaleja Lidlille

Kauppa on tarkoitus saada päätökseen viimeistään ensi vuoden alussa, kun kilpailuviranomaisten hyväksyntä on saatu.

Maxaun tehdasorganisaatioon kuuluvat 440 työntekijää siirtyvät Schwarzille yrityskaupan osana. Stora Enso jatkaa toimintaa Maxaun tehtaalla siihen asti, kunnes yrityskauppa on lopullinen.

Schwarzin yrityksissä työskentelee yhteensä yli 4 500 työntekijää, jotka tuottavat elintarvikkeita sekä pakkauksia ja materiaaleja saksalaisille päivittäistavaraketjuille Lidlille ja Kauflandille.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.