Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kone hyvämaineisin pörssiyhtiö, Nokian Renkaiden maine laski eniten

Hissiyhtiö Kone nousi Suomen hyvämaineisimmaksi pörssiyhtiöksi yksityissijoittajien silmissä, selviää tuoreimmasta Luottamus&Maine-tutkimuksesta.

Koneen ohella erinomaiseen kokonaismaineeseen ylsivät viime vuosina mittauksen kärkisijaa pitänyt metsäkoneyhtiö Ponsse, mittauslaitevalmistaja Vaisala ja vakuutuskonserni Sampo. Tavarataloyhtiö Stockmann jäi parannuksesta huolimatta viimeiseksi.

Nokian Renkaiden maine on laskenut eniten. Yhtiö laski kerralla mittauksen kolmanneksi viimeiseksi. Niin ikään Ukrainan sodan myötä kriisien keskelle joutunut energiayhtiö Fortum oli tutkimuksen kolmanneksi suurin maineen menettäjä.

– Ymmärrettävästi Fortum on saanut jatkuvista talous- ja viestintähaasteista lunta tupaan, Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman sanoo tuloksesta.

Maineeltaan toiseksi suurin laskija oli lemmikkitarvikkeiden kauppaketju Musti ja Mirrin taustayhtiö Musti Group. Ketjun työoloista on keskustelu viimeisen vuoden aikana, ja Musti Groupin maine laski eniten hallinnon, johdon ja työpaikan osa-alueilla. Muilla viidellä osa-alueella, kuten taloudessa ja vastuullisuudessa, Nokian Renkaat oli kyselyn suurin laskija.

Nokia suurin nousija

Suurin nousija oli selvällä marginaalilla verkkolaitevalmistaja Nokia. Yhtiö paransi tulostaan muita enemmän hallinnon, talouden, johtamisen, uudistumisen, työnantajuuden sekä tuotteiden ja palveluiden osalta. Tällä kehityksellä se pääsi sijalle 38.

– Suurin nousu tapahtui taloudessa, mutta toisiksi isoin erittäin vaikeassa uudistumisen osa-alueessa. Johtaminen on Nokian vahvin dimensio. Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark on toimillaan pystynyt vakuuttamaan yksityissijoittajat, arvioi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri.

Tutkimuksen laati T-Media yhteistyössä Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kanssa. Suuriin ja keskisuuriin yrityksiin keskittynyt selvitys kattaa Helsingin pörssin 81 suurinta yhtiötä. Tutkimukseen osallistui lähes 17 000 suomalaista yksityissijoittajaa.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.