Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Energian tuonnin arvo kasvoi rajusti alkuvuonna – syynä hintojen voimakas nousu

Suomeen tuotiin tammi-kesäkuussa erilaisia energiatuotteita 9,1 miljardin euron arvosta, mikä on 141 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, ilmenee Tilastokeskuksen ennakkotiedoista.

Kasvuun vaikutti energian tuontihintojen raju nousu, kun raakaöljyn, öljytuotteiden ja maakaasun hinnat nousivat voimakkaasti. Hintojen kohoamista kiihdytti Venäjän hyökkäys Ukrainaan, mutta hinnat olivat nousussa jo ennen hyökkäystä.

Tuonti Venäjältä supistui huhti-kesäkuussa, kun Venäjää vastaan asetetut pakotteet alkoivat vaikuttaa. Venäjän osuus energian tuonnin arvosta oli enää 17 prosenttia, kun vuotta aiemmin osuus oli 47 prosenttia.

Sähkön ja putkikaasun tuonti Venäjältä päättyi toukokuussa. Raakaöljyn tuonnin määrä Venäjältä laski huhti-kesäkuussa 70 prosenttia vuoden takaisesta. Osuuden voimakkaasta laskusta huolimatta tuonnin arvo Venäjältä kasvoi kuitenkin edelleen kuusi prosenttia vuoden takaisesta hintojen nousun vuoksi.

Merkittävimmäksi raakaöljyn tuontimaaksi vaihtui huhti-kesäkuussa Norja, joka nousi myös kärkeen energian kokonaistuonnissa ennen Ruotsia ja Venäjää.

Myös energian viennin arvo kasvoi reippaasti

Raskaan polttoöljyn ja raakaöljyn tuonnin määrä kasvoi kymmenillä prosenteilla, mutta maakaasun tuonti väheni lähes yhtä selvästi. Sähkön tuonti supistui lähes kymmenellä prosentilla. Kivihiilen tuonti puolestaan lisääntyi.

Tuonnin ohella myös energian vienti Suomesta ulkomaille kasvoi reippaasti hintojen nousun myötä. Merkittävimpiä energian vientimaita olivat arvon perusteella Ruotsi, Viro ja Yhdysvallat.

Tärkeimpiä energian vientituotteita olivat moottoribensiini ja keskitisleet, kuten diesel. Bensan viennin arvo oli lähes 8,7 kertaa ja keskitisleiden 3,7 kertaa vuoden takaista suurempi.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.