Odottavan aika on pitkä. Jalmari Helander matkustaa ensi kuussa Yhdysvaltoihin markkinoimaan elokuvaansa Sisu. Se saa Pohjois-Amerikan ensi-iltansa 28. huhtikuuta.
Siellä sotaseikkailun kohtalo on paikallisen levittäjän Lionsgaten käsissä. Jakelijan tunnelmien perusteella tekijöiden ei tarvitse olla huolissaan.
– Lionsgatella ollaan valtavan fiiliksissä, Helander sanoo.
Vetovoimasta on nimittäin saatu lupaavia merkkejä. Suomalaiselokuvan amerikkalainen traileri julkaistiin helmikuun 21. päivänä. Se todella löysi yleisönsä.
Lionsgaten markkinointiosastolta kerrottiin Helanderille, että ensimmäisen viikon aikana traileri katsottiin eri alustoilla yli 20 miljoonaa kertaa. Tuon suuntaisen luvun voi todentaa ynnäämällä Youtuben ja Facebookin Sisu-trailerien katsojamäärät.
– Odotukset kasvavat, Helander toteaa.
– Lionsgatelle on ollut tärkeää, että trailerin nähneiden kommentit ovat todella positiivisia.
Sisun Yhdysvaltojen jakelu on ei-amerikkalaiseksi elokuvaksi laaja, ainakin 500 valkokangasta. Jos Rovion rahoittamia Angry Birds -animaatioita ei lasketa, suomalainen elokuva on levitetty yhtä laajasti yhdellä markkina-alueella viimeksi vuonna 1985. Renny Harlinin esikoisohjauksesta Jäätävä polte tehtiin Pohjois-Amerikkaan silloin yli 1 000 esityskopiota.
Sisu tulee huhtikuun lopussa valkokankaille myös joissain Euroopan maissa, kertoo tuottaja Petri Jokiranta. Niissä jakelija on Sony, joka julkistaa levityksen laajuuden myöhemmin.
Hollywood kyselee
Ennen kesää selviää, minkä hankkeen parissa Helander työskentelee seuraavaksi. Vuosien ajan viritellyn Jerry and Ms. Universen roolitus on yhä kesken.
Tieteisseikkailusta tulisi Helanderin ensimmäinen elokuva, jonka sisällössä ei ole Suomi-kulmaa. Kuvaukset tehtäisiin ulkomailla. Jerry and Ms. Universe olisi silti suomalainen, Jokirannan ja Helanderin yhtiön tuotanto. Työryhmän keskeisillä paikoilla on suomalaisia, ja jälkituotanto tehtäisiin Suomessa.
Helanderista on puhuttu Hollywood-toivona hänen kahden edellisen elokuvansa, Rare Exportsin (2010) ja Big Gamen (2014) jälkeen.
Helander kertoo, että kiinnostus Hollywoodin päässä on nyt noussut aivan uudelle tasolle. Muutamat tarjotut hankkeet ovat olleet hyvin houkuttelevia.
– Nyt kysytään suoraan, haluatko tehdä tämän, eikä kysellä, mites lähtisit tällaista kehittelemään, ohjaaja sanoo.
– Sanon, että jos en todella koe olevani juuri paras jätkä jotain elokuvaa tekemään, sitten en halua sitä tehdä.
Palkkiot ovat moninkertaisia Suomeen verrattuna. Helanderia ei silti sytytä ajatus lähteä palkkarengiksi, jolta edellytetään suorittamista Hollywood-koneen puitteissa.
– Kukaan muu ei olisi tehnyt Sisun käsikirjoituksesta elokuvaa, joka olisi minun mielestäni sitä parempi. Nämä eivät ole faktoja, voin arvioida tätä ainoastaan tunteella, Helander toteaa.
– Tarvitsen sen tunteen. Pitää olla saatanan innoissaan. Ilman sitä tunnetta on turha lähteä elokuvantekoon.
Onnistuminen syntyi varmuudesta
Helander kertoo oppineensa Sisun prosessin aikana jotain, minkä olisi pitänyt olla aina itsestäänselvyys.
– Jos olen kirjoittaessa varma kohtauksen toimivuudesta ja kuvauksissakin varma, leikkausvaiheessa tehdään parasta mahdollista elokuvaa.
Se on ohjaajan mukaan syy, miksi Sisu onnistui. Monissa tuotannoissa osaaminen tai resurssit eivät riitä.
– Jos kirjoittaessa ajattelet, että kohtaus korjaantuu kuvauksissa, ei se pidä paikkaansa. Epävarmuus vain moninkertaistuu kuvausten aikana, Helander kuvailee.
– Silloin leikatessa yritetään vain pelastaa kohtaus vähemmän surkeaksi.
Juuri nyt Helander tuntee vetoa myös jatko-osan pariin. Aatami Korpi palaisi elokuvassa, joka tapahtuu muutama vuosi Sisun jälkeen.
– Jos Sisun menestys Yhdysvalloissa on sitä luokkaa, josta siellä nyt haaveillaan, Sisu 2 voisi toteutua suhteellisen piankin.