Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

EU-komissio haluaa kitkeä yritysten viherpesua – ehdottaa sääntöjä "vihreille väittämille"

Euroopan komissio ehdottaa yhteisiä kriteerejä viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaan.

Jos komission ehdotus toteutuu, kuluttajat voisivat olla nykyistä varmempia siitä, että ympäristöystävällisinä myydyt tuotteet myös todellisuudessa ovat sitä.

Ehdotuksen mukaan yritysten pitäisi noudattaa tiettyjä vähimmäisvaatimuksia siitä, miten niiden tuotteita ja palveluita koskevat "vihreät väittämät" perustellaan ja esitetään. Tällaisia väittämiä ovat esimerkiksi "kierrätetyistä muovipulloista valmistettu t-paita", "hiilidioksidikompensoitu toimitus", "pakkauksesta 30 prosenttia kierrätysmuovia" tai "meriystävällinen aurinkosuoja".

– Ennen kuin yritykset esittävät kuluttajille sääntöjen kattamia "vihreitä väittämiä", tällaiset väitteet on todennettava riippumattomasti ja todistettava tieteellisellä näytöllä, sanotaan komission tiedotteessa.

Ehdotus kattaa kaikki vapaaehtoiset väittämät tuotteen tai yrityksen ympäristövaikutuksista. Ehdotuksen ulkopuolelle jäävät väittämät, joita säännellään jo EU:n lainsäädännöllä, kuten EU-ympäristömerkki ja luomutunnus.

Ohisalo: Viherpesu markkinoinnissa liian yleistä

Ympäristöministeriön mukaan komission ehdotus on Suomen näkökulmasta tervetullut, sillä viherpesu on yleistä.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalon (vihr.) mukaan kuluttaja ei voi tällä hetkellä luottaa väittämiin, kuten "fossiilivapaa" tai "ilmastoystävällinen", sillä viherpesu markkinoinnissa on liian yleistä.

– Läpinäkyvät kriteerit auttaisivat kuluttajia vertailemaan tuotteiden ympäristövaikutuksia ja antaisivat myös ansaitun edun aidosti ympäristöystävällisille tuotteille, Ohisalo sanoo tiedotteessa.

Kuluttajille annettaisiin "korjauttamisoikeus"

Lisäksi komissio ehdottaa yhteisiä sääntöjä, joilla edistettäisiin tavaroiden korjaamista.

Tavoitteena on, että tavaroiden korjauttamisesta tulisi kuluttajille aiempaa helpompaa ja halvempaa. Samalla pyritään vähentämään jätteitä.

Ehdotuksella annettaisiin kuluttajille niin sanottu korjauttamisoikeus, joka olisi voimassa sekä lakisääteisen takuun aikana että sen jälkeen.

Takuun puitteissa myyjän olisi tarjottava tavaran korjaamista, paitsi jos korjaaminen olisi kalliimpaa kuin tavaran vaihtaminen uuteen.

Takuun umpeuduttua kuluttajalla olisi käytössään uusia oikeuksia ja välineitä. Tällainen olisi esimerkiksi oikeus vaatia tuottajia korjaamaan tavarat, jotka ovat EU:n lainsäädännön mukaan teknisesti korjattavissa, kuten pesukone tai televisio.

Komission ehdotukset edellyttävät vielä Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksyntää.

Ympäristöväittämiä käytetään huolimattomasti

Suomessa Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta kertoi tammikuussa, että yritykset käyttävät ympäristöväittämiä markkinoinnissaan huolimattomasti. Ympäristöväittämien käyttö on lautakunnan mukaan lisääntynyt, kun kuluttajien huoli ilmastonmuutoksesta kasvaa.

Lautakunnan suosituksen mukaan yleisten, yksilöimättömien ja moniselitteisten ympäristöväittämien käyttöä markkinoinnissa olisi syytä välttää. Tällaisia ilmaisuja ovat esimerkiksi ”vihreä”, ”hiilineutraali”, ”fossiilivapaa”, ”kestävä”, ”ilmastoystävällinen” ja ”ympäristöystävällinen”.

Ympäristöväittämiä käytettäessä markkinoijan tulee näyttää väittämänsä myös toteen, lautakunta katsoo.